Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
01 juli, 2024, 13:06

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: De schrik van m'n leven!  (gelezen 3040 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline lisab4

  • Passat goeroe
  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 525
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Belgium
De schrik van m'n leven!
« Gepost op: 08 december, 2012, 12:58 »
Net een kleine hartaanval gehad. Kwam deze nacht van een fuif. Was net vertrokken (motor dus nog koud) toen ik een heuveltje opmoest. Vertrok uit eerste en m'n wielen slipten door. Ineens begon m'n auto te schudden en was alle power weg. Direct stil gelegd. 2 minuten later herstart. Nog altijd schudden en beven en witte rook uit de uitlaat.  Onmiddelijk weer stil gelegd en wegenhulp gebeld. Toen die na een half uurtje arriveerde starte m'n B4 weer normaal. Geen rook, volle power, niets meer te zien/ horen. Voorzichtig mee naar huis gereden en aan de laptop gehangen, maar geen foutcodes gevonden.
Iemand een idee? Ik vermoed de beruchte TDi "limp mode" die inkickte?

Offline lisab4

  • Passat goeroe
  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 525
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Belgium
Re: De schrik van m'n leven!
« Reactie #1 Gepost op: 08 december, 2012, 17:03 »
Net een groot onderhoud gedaan en testrit. Lijkt in orde nu. Hoop dat het zo blijft :/

Offline Renkie

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 111
  • Karma: +0/-0
Re: De schrik van m'n leven!
« Reactie #2 Gepost op: 09 december, 2012, 13:06 »
Ik weet denk ik wel wat dit is. Ik heb hetzelfde gehad.

Door te hoge oliedruk kunnen de ?klepstoters? open blijven staan. Hierdoor zal de auto op 3 poten lopen en krijg je verlies van vermogen en veel rook. Als je de auto X tijd laat staan is het weer goed.

In de oliepomp van een 35i TDI (motorcode 1z 90pk of afn 110pk) zit een onderdeel wat de oliedruk moet regelen. Dit gaat wel eens stuk waardoor je dit probleem kunt krijgen. Enige goede oplossing is naar mijn weten de oliepomp vervangen.

Het komt met name met koude motor voor omdat je dan dikkere olie hebt en net wat meer gas geeft dan normaal, maar dit probleem kan ook met normaal gebruik voor problemen zorgen dus je moet het wel oplossen.

Offline Renkie

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 111
  • Karma: +0/-0
Re: De schrik van m'n leven!
« Reactie #3 Gepost op: 09 december, 2012, 13:07 »
En je zult met de grote beurt vast de olie vervangen hebben, het kan dan best minder voor komen nu maar ik zou je echt adviseren de oliedruk te meten met koude motor (zit een blanco imbus in het oliefilterhuis) en/of de oliepomp te vervangen.

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Re: De schrik van m'n leven!
« Reactie #4 Gepost op: 09 december, 2012, 13:33 »
TDI gewoon op 5W30 laten draaien das altijd goed dat blijft dun onder alle omstandigheden
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline lisab4

  • Passat goeroe
  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 525
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Belgium
Re: De schrik van m'n leven!
« Reactie #5 Gepost op: 09 december, 2012, 15:28 »
Thanks :) Gisteren dieselfilter en luchtfilter vervangen. Dinsdag staat de oliefilter op het programma. eens kijken naar de oliepomp ook dan. Net 400KM gereden en geen problemen meer gehad.

Offline Renkie

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 111
  • Karma: +0/-0
Re: De schrik van m'n leven!
« Reactie #6 Gepost op: 09 december, 2012, 23:20 »
Je zult dus alleen problemen merken als je met koude motor net ff meer gas geeft. Maakt niet uit of je 50 of 5000km rijdt. Ik had het ook met 5W40 olie, zat puur in de oliepomp. Kwam bij mij boven de 10BAR.

Beste kun je dus die oliedruk meten, dan weet je zeker wat er wel of niet goed is.